یادداشتی از سمیرا نیازی؛

جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد اینفلوئنسر‌ها از ابتدای امسال مشمول مالیات می‌شود و سال بعد باید اظهارنامه ارائه دهند. کمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401

به گزارش خبر، سمیرا نیازی کارشناس ارشد مالی و امور مالیات در یادداشت ارسالی با موضوع "جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بسیاری از افراد درآمدهای فراوانی از این راه به دست آورده اند؛ در حال حاضر بسیاری از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به امرار و معاش مشغول اند اما عده ای این وسط شغل «بلاگری» را برای خود انتخاب کرده اند. افرادی که به صورت روزانه به نمایش سبک زندگی لاکچری و روزانه های خود می پردازند و اغلب مخاطبانشان، زنان خانه دار، نوجوانان و جوانان هستند و از همین طریق و با افزایش دنبال کنندگان خود و باتبع آن تبلیغاتی که در استوری خود می گذراند، درآمدهای میلیونی کسب می کنند.

یکی از مشاغلی که با فراگیر شدن اینستاگرام رواج یافته، فعالیت افراد در حوزه بلاگینگ است که از مشاغل پردرآمدی نیز محسوب می‌شود. بلاگری یک شغل است و بلاگر با توجه به تخصص، حرفه و مهارتی که دارد در حوزه‌های مختلف دست به تولید محتوا زده و درآمد کسب می‌کند. امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد بلاگرها تبلیغات است و افراد فعال در این حرفه اقدام به تبلیغ محصولات و کالاهای صاحبین برندها و کسب‌وکارها می‌کنند، به طوری که یکی از زمینه تبلیغ محصولات غذایی، دیگری تبلیغ محصولات آرایشی، پوشاک و ... می‌پردازند.

هرچند آمار دقیقی از میزان درآمد بلاگرها در دسترس نیست، اما با یک حساب سرانگشتی و دریافت تعرفه تبلیغات بلاگرها می‌توان حدس زد که این درآمدهای میلیونی در بین بلاگرهایی با فالوروهای بالا بین 50 میلیون تا حتی یک میلیارد تومان در ماه متغییر است.

موضوعی که این روزها مطرح است این است که آیا بلاگرها مالیاتی بابت درآمد خود پرداخت می‌کنند یا خیر؟

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد اینفلوئنسر‌ها از ابتدای امسال مشمول مالیات می‌شود و سال بعد باید اظهارنامه ارائه دهند . کمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. طبق این بند کاربران رسانه(اینفلوئنسرها) که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده (Follower) دارند، از محل درآمد تبلیغاتی خود مشمول مالیات می‌شوند که دستورالعمل اجرایی آن به تازگی به امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی رسیده است. اگر اشخاص حقیقی با هر وسیله‌ای درآمد تبلیغاتی داشته باشند، طبق ماده ۹۳ (مالیات های مستقیم) مشمول مالیات می‌شوند و اگر اشخاص حقوقی نیز با هر وسیله‌ای از محل تبلیغات، درآمدی داشته باشند، مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد.

درآمد کاربران حقیقی و حقوقی با بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، مشمول مالیات بر درآمد، مطابق قانون مالیات‌های مستقیم است. این اشخاص ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی می‌باشند.

علاوه بر درآمد کاربران با بیش از 500 هزار دنبال کننده، اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربر محور در راستای تبلیغات و بازار یابی و کسب و کار اشخاص دیگر اقدام می‌کنند، نیز بابت این فعالیت شغلی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و انجام تکالیف، وفق قوانین و مقررات مالیاتی، از جمله ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربر محور در اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند. ین دسته از مؤدیان مالیاتی می‌بایست در اجرای مقررات مواد 100 و 110 قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در موعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.

در خصوص شناسایی آن دسته از کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده و پیام گستران تبلیغاتی مشمول قانون که از ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده‌اند، اضافه می‌کند: به استناد ماده 4 دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، اطلاعات لازم و فهرست مشمولان از سامانه‌های مالیاتی و دستگاه‌های متولی جمع آوری شده و پس از پایش، مطابق دستور العمل در تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور بارگزاری خواهد شد.

داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند،‌ و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه می‌دهند،‌ مورد بررسی قرار می گیرند. نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد. نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

در قانون مالیات‌ها چه قانون مالیات مستقیم و چه قانون مالیات بر ارزش افزوده همواره اصل بر اعتماد به مؤدیان و خوداظهاری صورت گرفته توسط ایشان است، لکن در مواردی که مؤدی از انجام وظایف و تکالیف قانونی خودداری کرده و یا قصد در کتمان درآمدهای مالیاتی و عدم ابراز آن و تضییع حقوق دولت و بیت المال را داشته باشد با اعمال جرائم و گاهاً اعلام جرم نسبت به استیفای حقوق دولت و مردم و مبارزه با فرار مالیاتی اقدام خواهد شد.

کلام آخر

شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام سهم قابل توجهی از مصرف این حجم از اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. از همین رو توجه به پدیده اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. مالیات اینفلوئنسرها جز درآمد‌های عمومی محسوب می‌شود و درآمد‌های عمومی نیز براساس جداول بودجه میان دستگاه‌ها تنظیم می‌شود. یعنی این درآمد، درآمد اختصاصی نیست. در درآمد‌های اختصاصی محل مصرف آن در قانون مشخص می‌شود. اما از آنجایی که محل مصرف این مالیات مشخص نشده، به عنوان درآمد عمومی دولت محسوب می‌شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها