شکاف میان صنعت و آموزش در کلاس‌های تابستانی سنگ آهن بافق از برگزاری کلاس تا ساختن آینده‌ی دیجیتال

در دنیای امروز، آموزش دیگر محدود به تخته و گچ نیست. کودکان و نوجوانان با ابزارهای دیجیتال بزرگ می‌شوند، با مفاهیم فناوری آشنا هستند و انتظار دارند آموزش نیز هم‌سطح با دنیای واقعی‌شان باشد. در این میان، کلاس‌های تابستانی وابسته به شرکت سنگ آهن بافق—با وجود جایگاه صنعتی برجسته—فاقد امکانات پایه‌ای مانند مرکز کامپیوتر هستند؛ شکافی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر شکاف میان صنعت و آموزش در کلاس‌های تابستانی سنگ آهن بافق  از برگزاری کلاس تا ساختن آینده‌ی دیجیتال

به گزارش خبرنگاران گروه علم و فناوری خبرگزاری گزارش خبر، شرکت سنگ آهن بافق یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشوراست که در حوزه‌ی تولید، فناوری و صادرات عملکردی پیشرفته دارد اما در زمینه‌ی آموزش، به‌ویژه آموزش دیجیتال، عقب‌تر از نیازهای نسل امروز حرکت می‌کند. در حوزه‌ی فناوری، شرکت سنگ آهن بافق از زیرساخت‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن برخوردار است.

این مجموعه در زمینه‌های تولید، بهره‌برداری و صادرات از تکنولوژی‌های روز بهره می‌برد. در مقابل، کلاس‌های آموزشی وابسته به این شرکت فاقد امکانات پایه‌ای مانند مرکز کامپیوتر هستند، که نشان‌دهنده‌ی فاصله‌ی قابل توجه میان سطح فناوری در صنعت و آموزش است و همچنین در تضاد با شعارهای توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکت

شرکت سنگ آهن بافق دارای زیرساخت‌های عظیم، بودجه قابل توجه و نیروی انسانی متخصص است.

وجود فضاهای آموزشی، سالن‌های چندمنظوره و امکانات برق و شبکه، زمینه‌ساز راه‌اندازی یک مرکز کامپیوتر مدرن است. حتی استفاده از تجهیزات مستهلک اداری یا بازسازی سیستم‌های قدیمی می‌تواند گام مؤثری باشد.

از نظر آینده‌نگری، صنعت بافق با رویکرد صادرات‌محور و توسعه‌طلبانه حرکت می‌کند، در حالی‌که آموزش در این مجموعه همچنان با شیوه‌های سنتی و ایستا اداره می‌شود. این ناهماهنگی باعث می‌شود نسل جدید نتواند خود را با نیازهای واقعی بازار کار هماهنگ کند.

در ارتباط با نسل جدید، صنعت به‌دلیل ماهیت فنی و تخصصی‌اش کمتر با نوجوانان و کودکان در تعامل است، اما آموزش نیز نتوانسته این خلأ را پر کند. نبود دوره‌های جذاب و فناورانه باعث شده ارتباط مؤثری میان آموزش و نسل دیجیتال برقرار نشود، که این موضوع یک بحران آموزشی محسوب می‌شود.

واحد آموزش و پژوهش این شرکت اخیراً دوره‌ی برنامه‌نویسی را با همکاری مرکز «کارآفرینی و خلاقیت بافقی نو» برگزار کرده است—مرکزی که خود زیرمجموعه‌ی شرکت سنگ آهن محسوب می‌شود. با این حال، این مرکز نیز فاقد امکانات اولیه‌ی آموزشی مانند کامپیوتر، اینترنت پایدار و فضای مناسب برای یادگیری دیجیتال است. این موضوع نشان می‌دهد که همکاری‌های آموزشی بدون زیرساخت، صرفاً در حد شعار باقی می‌مانند و نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای واقعی نسل امروز باشند

نقش واحد آموزش و پژوهش: فراتر از برگزاری کلاس

واحد آموزش و پژوهش نباید صرفاً برگزارکننده‌ی کلاس‌های سنتی باشد، بلکه باید:

طراح مسیر یادگیری دیجیتال برای نسل جدید ، پیش‌بینی‌کننده‌ی نیازهای آینده‌ی بازار کار ، ایجادکننده‌ی انگیزه و خلاقیت در کودکان و نوجوانان باشد همکاری با مراکز نوآوری مانند «بافقی نو» بدون تأمین امکانات، نتیجه‌ای ملموس ندارد.

آموزش سنتی نمی‌تواند با سطح آگاهی و توانمندی نسل دیجیتال هم‌راستا باشد.

نسل امروز آشنا با فناوری، تشنه‌ی یادگیری نو است در حال حاضر اکثر دانش‌آموزان با گوشی هوشمند، اینترنت و اپلیکیشن‌ها آشنا هستند توانایی یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا و مهارت‌های دیجیتال را دارند بنابراین آموزش سنتی برای این نسل کافی نیست؛ باید تجربه‌محور، پروژه‌محور و فناورانه باشد

پیشنهادات راهبردی برای واحد آموزش و پژوهش

1. ایجاد مرکز آموزش دیجیتال با تجهیزات کامل

2. برگزاری دوره‌های برنامه‌نویسی، طراحی دیجیتال، تولید محتوا، زبان و مهارت های ارتباطی و رفتاری

3. تجهیز مراکز وابسته مانند «بافقی نو» به امکانات آموزشی واقعی

4. استفاده از مربیان جوان و آشنا با نسل دیجیتال

5. طراحی دوره‌های پروژه‌محور با خروجی ملموس برای دانش‌آموزان

6. همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری برای انتقال تجربه

آموزش در کلاس‌های تابستانی نباید صرفاً یک فعالیت نمادین باشد. واحد آموزش و پژوهش باید با درک نیازهای نسل امروز، دوره‌هایی طراحی کند که نه‌تنها مهارت‌آموز باشند، بلکه الهام‌بخش آینده‌ی حرفه‌ای کودکان و نوجوانان نیز باشند. همکاری با مراکز نوآوری زمانی معنا دارد که امکانات واقعی فراهم شود؛ در غیر این صورت، شکاف میان صنعت پیشرفته و آموزش سنتی، روزبه‌روز عمیق‌تر خواهد شد.

ناهید مظفری خبرنگار خبرگزاری گزارش خبر